برای ورم بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ + بهترین روش برای از بین بردن ورم بینی

برای ورم بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ چه غذاها و دمنوش هایی را برای کاهش ورم بینی مصرف و از خوردن چه چیزهایی پرهیز کنیم. در این مقاله از پزشک 24 بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کاهش ورم بینی بعد از عمل و طرز تهیه آنها نیز آورده شده است.
ورم بینی بعد از عمل
فهرست مطالب

برای کاهش ورم بینی چه بخوریم؟ اگر قصد انجام عمل بینی دارید و یا به تازگی جراحی رینوپلاستی انجام داده‌اید، باید علاوه بر داروها و قرص‌هایی که جراح بینی شما تجویز می‌کند، حتما در تغذیه بعد از عمل بینی دقت کنید و راهکارهای درمان خانگی برای کاهش ورم بینی بعد از عمل را انجام دهید تا روند بهبود و جوش خوردن بخیه‌ها سریع‌تر بوده و بهترین نتیجه را از عمل بینی خود بگیرید.

در این مقاله از پزشک 24، قصد داریم راهکارهای خانگی را در کاهش ورم بینی بعد از عمل معرفی کنیم.

درمان خانگی ورم بینی بعد از عمل

بروز ورم بینی بعد از عمل به واکنش بدن افراد بستگی دارد، ممکن است بعضی از افراد حتی ذره‌ای ورم و کبودی بعد از عمل بینی را تجربه نکنند. اما عده دیگر ورم زیادی در بینی و اطراف چشم‌های خود تجربه کنند. پس اگر جز آن دسته‌ای بودید که در اطراف بینی و چشم خود دچار کبودی شدید نترسید و به توصیه جراح خود برای کاهش ورم بینی گوش دهید و رژیم غذایی مناسبی را داشته باشید. در ادامه لیستی از بهترین خوراکی ها برای کاهش ورم بینی آمده است. 

✓ عسل برای ورم بینی

عسل یکی از خوراکی های بسیار مغذی است که خاصیت ضد التهابی داشته و به بهبود زخم ها کمک می‌کند. خوردن عسل بعد از عمل بینی از طرف اکثر جراحان عمل بینی توصیه می‌شود.

بافت نرم عسل باعث شده است که به راحتی بتوانید این ماده غذایی را به صورت جداگانه یا همراه با آب ولرم برای بهبود التهاب گلو و کاهش ورم بینی بعد از عمل میل کنید. همچنین، توصیه می‌شود در وعده صبحانه همراه با چای ولرم عسل را میل کنید. 

عسل برای کاهش ورم بینی

 

مطلب پیشنهادی:
عمل بینی گوشتی
بهترین جراح بینی شیراز سال 1403

 

 اب خوردن بعد از عمل بینی

فراموش نکنید که بعد از عمل بینی به مقدار فراوان آب بنوشید، چرا که اب خوردن بعد عمل بینی موجب هیدراته نگه داشتن بدن، دفع سموم اضافه و در نتیجه کاهش ورم بینی بعد از عمل می‌شود.

اب خوردن بعد عمل بینی

آب کرفس برای کاهش ورم بینی

اگرچه که در علم پزشکی تاثیر آب کرفس برای کاهش ورم بینی رد شده است. اما چنانچه دچار حساسیت غذایی نیستید، نوشیدن آن بعد از عمل بینی منعی ندارد و به طور مشابه تجربه افرادی که عمل بینی انجام داده‌اند نشان داده است که نوشیدن آب کرفس در کاهش التهاب و تورم بعد عمل بینی تاثیر دارد.

آب کرفس برای ورم بینی

✓ داروی گیاهی برای کاهش ورم بینی

مصرف داروی گیاهی برای کاهش ورم بینی تنها با تجویز جراح توصیه می‌شود. از مصرف داروی گیاهی قبل و بعد از جراحی پرهیز کنید چرا که بعضی از داروها به علت ترکیباتی که دارند خونریزی را افزایش می‌دهند و فرآیند بهبود را به تعویق می‌اندازند یا ممکن است باعث افزایش یا افت فشار خون شوند.

دمنوش برای کاهش ورم بینی

دمنوش چای سبز به دلیل خاصیت ضد التهابی از طرف برخی از پزشکان توصیه می‌شود. چای سبز دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل خارجی کمک کند. با این حال پیش از مصرف دمنوش چای سبز حتما با جراح بینی خود مشورت کنید.  

✓ خوردن آناناس بعد از عمل بینی

آناناس به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام بروملین در کاهش تورم و بهبود زخم‌ها بعد از هر جراحی بینی موثر است. البته به دلیل بافت سفت آناناس، در روزهای اول بعد از جراحی از مصرف آناناس خام پرهیز کنید. بهتر است آب آناناس و یا کمپوت آن را مصرف کنید. چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید با صلاحدید جراح خود از قرص آناهیل برای ورم بینی نیز استفاده کنید.

خوردن آناناس برای عمل بینی

✓ روغن زیتون برای ورم بینی

گفته می‌شود مصرف برخی مواد غذایی مانند روغن زیتون در کاهش التهاب بعد از جراحی موثر است. دقت داشته باشید که هیچ کدام از این موارد به تایید علم پزشکی نرسیده است، اما چنانچه دچار حساسیت غذایی نیستید مصرف آن نیز منعی ندارد.

✓ گوجه فرنگی برای ورم بینی

گوجه فرنگی برای ورم و التهاب مفاصل مفید است اما تاثیر گوجه فرنگی برای کاهش ورم بینی اثبات نشده است. با این حال، خوردن گوجه فرنگی بعد از عمل بینی منعی ندارد. 

اب کله پاچه بعد از عمل بینی

اب کله پاچه به دلیل داشتن پروتئین به بهبود و التبام زخم ها کمک می‌کند. اگر تصمیم به مصرف اب کله پاچه بعد از عمل بینی دارید، حتما آن را بدون نمک میل کنید، چرا که نمک موجب افزایش تورم و التهاب بعد عمل بینی می‌شود.

آب هویج برای کاهش ورم بینی

آب هویج طبیعی به دلیل داشتن ویتامین A ،K و C به بهبود سریع‌تر بیمار بعد از جراحی بینی کمک می‌کند. به دلیل اینکه هویج یک مداه غذایی سفت است و نیاز به جویدن دارد، توصیه می‌شود آب هویج  یا به صورت هویج پخته میل شود. 

✓ میوه های آبدار

میوه‌های آبدار مانند خیار، هندوانه و … حاوی آب زیادی هستند که برای جلوگیری از کم آب شدن بدن توصیه می‌شوند. توجه داشته باشید که این میوه‌ها به صورت رنده شده یا له شده مصرف شوند.  

سوپ بدون نمک و ادویه

سوپ به دلیل داشتن سبزیجات، هویج و سایر مواد مغذی و نرم بودن برای کاهش ورم بینی بعد از عمل موثر است.  

✓ سبزیجات با رنگ تیره 

سبزیجات با برگ‌هایی به رنگ تیره مانند اسفناج سرشار از ویتامین C هستند که در کاهش ورم بینی بعد از عمل موثر می‌باشند.  

✓ سکنجبین برای ورم بینی

شربت سکنجبین برای ورم معده و التهاب روده مفید است؛ اما شواهد علمی آن برای کاهش ورم بینی بعد از عمل ثبت نشده است.

✓ پوره سیب زمینی برای ورم بینی

پوره سیب زمینی به دلیل داشتن بتاکاروتن (به انگلیسی: β-Carotene) برای کاهش ورم مفید است. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است؛ به این معنی که این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان عمل جراحی زیبایی بینی، با مشاورین پزشک 24 در ارتباط باشید:

مشاوره رایگان

 

برای کاهش ورم بینی بعد از عمل چه غذاهایی را نخوریم؟

همانطور که می‌دانید مصرف بعضی مواد غذایی التهاب بدن بعد از جراحی بینی را افزایش می‌دهد، بنابراین لازم است در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی و حداقل تا مدت 1 ماه از مصرف این مواد غذایی اجتناب شود:

✓ مصرف نمک بعد از عمل بینی

اگر می‌خواهید هرچه سریعتر ورم شما از بین برود نمک را بعد عمل بینی حداقل به مدت 2 هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید. چرا که نمک با جذب آب التهاب و تورم بعد از عمل بینی را افزایش می‌دهد.

هنگامی که جایی از بدن زخم می شود بافت های درگیر باید سه مرحله برای التیام آن زخم را بگذرانند.

برای رسیدن به نتیجه جذاب از بینی خود پس از عمل باید هفته‌ها و یا حتی ماه ها صبر کنید تا تمام ورم بینی بعد از جراحی به طور کامل از بین برود.

عدم مصرف نمک بعد از عمل بینی

 

مصرف غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس، نوشابه و غذاهای کنسرو شده به دلیل داشتن سدیم، شکر، چربی یا نیترات فراوان باعث افزایش ورم بینی بعد از عمل می‌شوند. 

✓ مصرف الکل بعد از عمل بینی

مصرف الکل بعد از عمل بینی علاوه بر اینکه احتمال رقیق شدن خون و بروز خونریزی را افزایش می‌دهد، می‌تواند موجب افزایش تورم و کبودی بعد از جراحی نیز بشود. بنابراین توصیه می‌شود به منظور کاهش ورم بینی بعد از عمل، مصرف الکل تا 6 هفته بعد از عمل بینی متوقف شود.

  عدم مصرف الکل بعد عمل بینی

 

خوردن خرما بعد از عمل بینی

خوردن خرما برای التهاب و کاهش ورم در بیماری‌های مزمن موثر است؛ اما به دلیل طبع گرمی که دارد باعث ایجاد جوش صورت در بیماران مستعد می‌شود. از این رو، خرما بعد از عمل بینی توصیه نمی‌شود.

استعمال دخانیات بعد از عمل بینی

استعمال دخانیات باعث ایجاد عفونت، آبسه و تشدید ورم بینی می‌شود و توصیه می‌شود حداقل 2 ماه بعد از عمل بینی دخانیات استعمال شود.

  

جهت دریافت مشاوره رایگان عمل بینی، با مشاورین پزشک 24 در ارتباط باشید:

مشاوره رایگان

 

آمپول کاهش ورم بینی + عوارض

همانطور که می‌دانید ورم بعد از عمل در بینی‌های گوشتی بیشتر از بینی‌های استخوانی است و این ورم ممکن است حتی تا 24 ماه بعد از جراحی نیز ادامه داشته‌باشد. چنانچه میزان ورم بیشتر از حد طبیعی باشد امکان دارد جراح شما آمپول کاهش ورم بینی یا همان آمپول کورتون برای ورم بینی تجویز کند که در کاهش ورم بینی موثر است. البته باید بدانید که تزریق کورتون یا هر آمپول کاهش ورم بینی دیگر به دلیل عوارض احتمالی باید تنها با تجویز جراح صورت بگیرد.

 آمپول کاهش ورم بینی

 

راه های کم شدن ورم بینی بعد از عمل چیست؟

ورم بینی بعد از عمل، عارضه‌ای کاملاً طبیعی است و بروز آن نشان‌دهندۀ مشکل و آسیب خاصی نیست. بااین‌حال راه‌هایی وجود دارد که بتوان شدت این عارضه را کاهش داد. در ادامه به برخی از راه های کم شدن ورم بینی بعد از عمل اشاره خواهیم کرد.

  • بالانگه‌داشتن سر: یکی از مهم‌ترین راه های کاهش تورم بعد عمل به‌ویژه در چند روز نخست، بالانگه‌داشتن سر است به‌طوری که سر همواره بالاتر از قلب قرار داشته باشد. این کار از تجمع مایعات در اطراف بینی و چشم‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه به کاهش ورم بینی منجر می‌شود. بیمار حتی هنگام خواب نیز باید به کمک یک بالش، سرش را در همین وضعیت قرار دهد.
  • استفاده از کمپرس یخ: از دیگر راه های کاهش کبودی و ورم بعد عمل ببینی، استفاده از کمپرس یخ است که یکی از کاربردی‌ترین روش‌های کاهش التهاب و ورم به حساب می‌آید. به این منظور بیمار باید یخ یا یک خوراکی یخ‌زده مثل نخودفرنگی را در کیسه‌ای قرار دهد، آن را در یک حوله بپیچد و به‌مدت 10 الی 15 دقیقه روی نواحی مختلف بینی قرار دهد. این کار را می‌توان چندبار در روز انجام داد و تنها نکتۀ مهم این است که باید به پوست استراحت نیز داده شود.
  • پرهیز از گرما و آفتاب: قرارگرفتن در معرض گرمای زیاد و آفتاب مستقیم می‌تواند با افزایش دمای بدن و گردش خون، به افزایش تورم و التهاب منجر شود؛ بنابراین توصیه می‌شود بیمار پس از عمل بینی، در چند هفتۀ اول از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید، سونا و حمام بخار و امثالهم خودداری کند و حتماً از کرم‌های ضدآفتاب و کلاه و ابزارهای مراقبتی کمک بگیرد.
  • هیدراته‌ماندن بدن: هیدراته‌بودن بدن به‌معنای رساندن آب کافی به بدن است که با دفع مایعات و سموم اضافه از بدن، به کاهش تورم کمک می‌کند؛ بنابراین بهتر است بیمار در طول روز از طریق نوشیدن آب کافی، چای‌های گیاهی و نوشیدنی‌های بدون کافئین، بدن خود را هیدراته نگه دارد.
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم: داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزی و فیبر و پروتئین‌های بدون چربی، به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند و از موثرترین راه‌های کاهش تورم است. یک برنامۀ غذایی حاوی غذاهای شور، فراوری‌شده و سرخ‌شده می‌تواند باعث حبس مایعات در بدن و افزایش ورم‌های پساز جراحی شود و باید از آن دوری کرد.
  • پرهیز از فعالیت‌های شدید: انجام فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین، فشار خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه به تشدید ورم و طولانی‌شدن دورۀ بهبود منجر می‌شود. توصیه این است که بیماران حداقل تا 2 هفته پس از جراحی، از انجام این‌گونه فعالیت‌ها و بلندکردن اجسام سنگین اکیداً پرهیز کنند.
راه های کم شدن ورم بینی بعد از عمل
راه های کم شدن ورم بینی بعد از عمل

جهت دریافت مشاوره رایگان عمل جراحی بینی، با مشاورین پزشک 24 در ارتباط باشید:

مشاوره رایگان

 

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل

ورم بینی بعد از عمل عارضه‌ای است که بهبود آن طی زمان و در چند مرحله اتفاق می‌افتد. این مراحل را می‌توان در 4 مرحله خلاصه کرد که عبارت‌اند از:

مرحله اول: هفته اول

در مرحلۀ نخست که شامل روزهای اولیۀ پس از جراحی است، به‌دلیل تغییرات و جراحاتی که روی بینی اعمال شده است، تورم در بیشترین میزان خود قرار دارد. فشار آتل در این روزها به کاهش تورم کمک می‌کند؛ اما نه آن‌قدر که کاملا آن را برطرف کند. به‌همین‌دلیل وقتی آتل برداشته می‌شود، ممکن است بیمار با دیدن ورم نگران شود. جای نگرانی نیست و این ورم به‌زودی کاهش خواهد یافت.

مرحله دوم: هفته دوم

در هفتۀ دوم تورم همچنان پابرجاست؛ اما دیگر به شدتِ هفتۀ اول نیست و وضعیت بهتری پیدا می‌کند. در این مرحله تورم شروع به فروکش‌کردن می‌کند و بیمار می‌تواند کارهای روزمرۀ خود مثل تحصیل، کار و … را انجام دهد.

مرحله سوم: هفته سوم و چهارم

پس از هفتۀ دوم، سرعت بهبود بیشتر می‌شود و در پایان ماه اول، تقریباً 90 درصد از ورم کاهش می‌یابد و نتایج واقعی جراحی نمایان می‌شود.

مرحله چهارم: ماه دوم به بعد

پس‌از ماه اول، تنها تورمی جزئی روی بینی باقی می‌ماند که پس‌از چند ماه کاملاً برطرف می‌شود. در برخی از افراد خوابیدن کامل ورم ممکن است تا یک سال هم طول بکشد. درصورتی که فرد در ماه دوم پس از جراحی باشد و در ورم بینی خود کاهشی حس نکند، باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل
مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل

بینی عمل شده تا چند ماه ورم دارد؟

ورم بینی بعد از عمل بینی و مدت‌زمان فروکش‌کردن آن به نوع جراحی و شرایط هر فرد بستگی دارد؛ بااین‌حال به‌طورکلی در ماه اول بخش قابل‌توجهی از ورم‌ بینی کاهش می‌یابد و تورمِ جزئیِ باقی‌مانده، طی ماه‌های آینده و چیزی حدود 12 تا 18 ماه پس از جراحی، به‌شکل کامل برطرف خواهد شد.

 

سخن پایانی

ورم بینی بعد از عمل از عوارض شایع جراحی بینی است که تقریباً همۀ افراد با آن روبه‌رو خواهند شد. علت این مسئله جراحات و برش‌هایی است که حین جراحی به بینی وارد می‌شود. ورم بینی انواع مختلفی دارد و در نواحی متعددی از بینی رخ می‌دهد که بعد از مدتی خودبه‌خود فروکش می‌کند. علاوه‌بر روند طبیعی بهبود، راهکارهایی هم وجود دارد که به کاهش ورم بینی کمک خواهد کرد.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید برای ما کامنت بگذارید تا در اولین فرصت به شما پاسخ داده شود.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان عمل بینی، با مشاورین پزشک 24 در ارتباط باشید:

مشاوره رایگان

 

منابع: پزشک24، facialplasticsurgerymiami

5 2 رای ها
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها